Barok - opracowania
Barok w Polsce.
Czasy baroku to dla Polski okres bardzo niespokojny, to czas licznych wojen, które Polska prowadziła z Moskwą, Szwecją i Turcją. Osłabiły one i wyniszczyły kraj pod wieloma względami, spowodowały także zmniejszenie jego obszaru.
Dodatkowym czynnikiem pogarszającym sytuację Polski był fakt, że magnateria i część szlachty stworzyła opozycję przeciwko projektom reform takich jak: reforma skarbu, wojska, wzmocnienia ...
Ściąga - ilość stron: 2
Nurt dworski poezji w epoce baroku.
Cechy nurtu dworskiego:
• ukształtowany został na dworach magnackich,
• wzorce były czerpane z Zachodu,
• twórcy tego nurtu to ludzie wykształceni, dobrze znający warsztat poetycki,
• celem poezji było zaskakiwać i bawić,
• utwory miały często charakter okazjonalny,
• dominująca była liryka.
Nurt ten reprezentowany był w Polsce przez Jana Andrzeja Morsztyna i ...
Ściąga - ilość stron: 1
Nurt sarmacki, inaczej nazywany ziemiańskim lub szlacheckim, nawiązywał do sarmatyzmu. Sarmatyzm był ukształtowaną formacją kulturową, obejmującą swoim zasięgiem ideologię, obyczajowość i kulturę polskiej szlachty. Wpływał w istotny sposób także na kształt literatury baroku.
Nazwa wzięła się od starożytnego ludu Sarmatów, który, zdaniem szlachty, miał być jej przodkiem, a charakteryzował się walecznością ...
Ściąga - ilość stron: 1
Sarmata jest synonimem polskiego szlachcica. Nic dziwnego, mit sarmacki dotyczył przecież wyłącznie szlachty, stanowił manifestację jej aspiracji i tożsamości. Nie znaczy to, że wśród szlachciców byli sami Sarmaci, ale z całą pewnością dla wszystkich, również tych nastawionych krytycznie do jego treści, stanowić musiał punkt odniesienia.
Sarmatyzm jest w pewnym stopniu wyrazem myślenia mitycznego. Oto polska ...
Ściąga - ilość stron: 2
Kierunki w poezji baroku.
Marinizm
Nazwa kierunku wywodzi się od włoskiego poety G. Marina, kierunek, o którym mowa, charakteryzował się skłonnością do wirtuozerii słowem, posługiwał się konceptem dla wyrażenia dziwności i złożoności świata. Według włoskiego poety świat należy odbierać wszystkimi zmysłami, nie na drodze poznania rozumowego. Marino określił także zadanie artysty mówiąc:
„A celem ...
Ściąga - ilość stron: 1
Początkowo warunki do rozwoju teatru we Francji nie były najlepsze.
W Paryżu była tylko jedna sala teatralna w Pałacu Burgundzkim, a wędrowne trupy aktorskie występowały w prowizorycznie przygotowanych do widowisk salach, przeznaczonych zwykle do gry w piłkę. Sale były prostokątne, bez podwyższeń, co sprawiało, że publiczność niezbyt dobrze widziała to, co działo się na scenie. Prowizoryczna była też scenografia, brak urządzeń technicznych. ...
Ściąga - ilość stron: 2
W starożytności poeta uznawany był za istotę o podwójnej naturze, nie rozumianego przez tłumy. Taką koncepcję ukazywał w swych pieśniach jeden z największych rzymskich liryków Horacy. Motyw "exegi monumentum" (pomnik sobie stawiam trwalszy niż ze spiżu) zawarty w utworach Horacego to podstawa dla tych wszystkich koncepcji, które będą widziały w poecie osobę niezwykłą, ponad tłumami, tę, której talent i dzieło zapewnia nieśmiertelność. ...
Ściąga - ilość stron: 5
O wydawnictwie | Kontakt | Regulamin | Zostań naszym autorem | Blog | Forum | Dinozaury | Zwierzęta | Galeria | Galerie
© 2009 - 2025 Wydawnictwo Dobre Ściągi
© 2009 - 2025 Wydawnictwo Dobre Ściągi
Dobre Ściągi - pisane przez polonistów profesjonalne wypracowania, opracowania i streszczenia lektur szkolnych.
Materiały do matury, ściągi, sciagi i wypracowania. Ściąga, sciaga do liceum i gimnazjum.
Materiały do matury, ściągi, sciagi i wypracowania. Ściąga, sciaga do liceum i gimnazjum.